TIMISOARA. Planuri mai mult decat marete vorbesc de ani buni de o noua autostrada care sa traverseze vestul Romaniei, sa vina din nordul Europei, sa ajunga la Timisoara si sa mearga mai departe spre Drobeta Turnu Severin – Craiova si Calafat.
Este vorba de Via Carpathia aflata in vederile Comisiei Europene, care sa lege nordul Marea Baltica de Marea Neagra si Grecia, prin conexiuni cu alte autostrazi.
Zilele acestea proiectul a revenit in atentia opiniei publice, in contextul in care guvernul a anuntat trecerea la prioritati a altuia mai vechi, scos iarasi de la naftalina: Autostrada A6, sau Autostrada Sudului, ce ar trebui sa lege Lugojul de Craiova si de acolo, mai departe, de Bucuresti si Alexandria.
Recent autoritatile din Timis, Arad, Bihor si Satu Mare au iscalit un memorandum de sprijinire a Via Carpathia pentru ca traseul sau sa treaca mai mult prin Romania decat prin Ungaria.
„Am semnat un memorandum pentru sustinerea acestei autostrazi. E foarte importanta si se realizeaza. E urmatoarea discutie: Autostrada vine din nordul Europei, intra in Ungaria, iar discutia este sa intre in Romania prin Bihor sau sa se lege de autostrada in Ungaria la Szeged si de acolo sa porneasca spre Timisoara si sa continue Lugoj, pe portiunea construita, sa mearga pana la Craiova, Calafat. Asta e sustinerea din partea autoritatilor judetene din Timis, Arad, Bihor, Satu Mare, sa incercam sa aducem autostrada in Bihor, astfel incat sa mearga de-a lungul granitei prin Romania, sa beneficiem noi de traficul pe autostrada cat mai mult, nu partea maghiara. Am semnat acest memorandum impreuna cu reprezentanti din minister pentruca va fi sustinuta la Comisia Europeana, iar aceasta va decide foarte clar traiectoria acestei autostrazi”, explica presedintele Consiliului Judetean Timis Calin Dobra, in INTERVIURILE TIMISOAREI.
Cat priveste Autostrada Sudului, vicepremierul Viorel Stefan, anunta acum cateva zile ca aceasta a devenit brusc un proiect de mare importanta pentru Guvern, in contextul schimbarii legislatiei privind parteneriatul public-privat, lege adoptata inca de anul trecut, dar care nu are inca norme de aplicare.
„Autostrada Sudului (Alexandria – Craiova – Calafat – Drobeta Turnu Severin – Lugoj), in lungime totala de 550 de kilometri, va fi de maxim interes pentru investitorii si transportatorii din sudul tarii. Este un proiect important pentru foarte multi investitori care au investitii mari in zona, ma refer in primul rand la Craiova. Va duce la cresterea potentialului turistic in Defileul Dunarii si va asigura accesul facil la statiunile balneare din sud-vestul tarii. Va asigura legatura cu Serbia, Bulgaria si cu coridorul IV pan-european la Lugoj”, spunea vicepremierul saptamana aceasta.
Vazute de ani buni drept niste proiecte de tip vis frumos, e greu de crezut ca s-ar putea realiza vreunul in urmatorii 10 ani, in conditiile in care numai Autostrada Lugoj-Deva se tot construieste de aproape 6, pe bucati, iar sansele de a o vedea complet gata pana in 2020 sunt aproape nule.
CITESTE SI: Maci si asfalt pe Autostrada Liliecilor, lot 4 Lugoj – Deva. Cum se lucreaza Foto