TIMISOARA. Potrivit normelor europene, legea cere ca harta de zgomot a fiecarui oras cu peste 250.000 de locuitori sa fie actualizata o data la 5 ani. Drept urmare, Primaria Timisoara o aduce la zi pe cea din 2018-2019.
A lansat si o licitatie in acest sens si cauta o firma care sa o realizeze pentru 85.000 lei fara TVA, adica putin peste 20.000 de euro cu TVA.
Aceasta va face masuratori pe strazi, in intersectii si in cartiere pentru a vedea unde este depasit numarul de decibeli admis (70 dB).
Harta din 2019 indica depasiri fata de limita admisa pe Calea Sagului, Calea Buziasului, Calea Dorobantilor, Calea Aradului, Calea Torontalului, B-dul Cetatii, B-dul Sever Bocu, B-dul Liviu Rebreanu, B-dul 16 Decembrie 1989, Str. Budai Deleanu, Str. Oituz, Str. Stefan Octavian Iosif, Str. Oituz, Str. Baba Dochia, Str. Andrei Saguna, Str. Iepurelui, Str. Divizia 9 Cavalerie, Str. Simion Barnutiu, B-dul Republicii, si Str. Gheorghe Lazar, de vina fiind numarul mare de masini.
Conform masuratorilor de atunci, traficul de tramvaie si cel feroviar se situau in limitele permise.
Cei mai afectati de galagie, conform studiului finalizat in 2019, erau timisorenii care locuiesc pe marile artere.
„Numarul total de persoane expuse la niveluri ce depasesc valorile limita de 70 dB pentru indicatorul de zgomot asociat disconfortului general, respectiv 60 dB pentru indicatorul de zgomot asociat tulburarii somnului din perioada de noapte este de 26.600 persoane pentru indicatorul de zgomot asociat disconfortului general si de 38.900 pentru indicatorul de zgomot asociat tulburarii somnului din perioada de noapte. Comparativ cu situaţia înregistrata la precedenta cartare a zgomotului, aferenta anului 2011, se constata o crestere a numarului de persoane afectate de valori ce depasesc limitele admisibile pentru indicatorul de zgomot asociat disconfortului general, cu aproximativ 16.900 persoane, respectiv cu 27.200 pentru indicatorul de zgomot asociat tulburarii somnului din perioada de noapte”, se arata in documentatie.
Masuri pentru reducerea zgomotului in Timisoara
In studiu erau facute si propuneri de masuri care sa reduca valorile mari ale traficului de pe anumite artere si in special a traficului greu care tranziteaza orasul.
Erau propuse interventii asupra infrastructurii rutiere, prin inchiderea inelului IV in partea vestica, a inelului II in partea estica, largirea Splaiului Nistrului, construirea de pasaje rutiere, centura Timisoara Vest, constructia arterelor radiale vest si est, Centura de Sud, amenajarea complexului rutier zona Michelangelo – etapa II sau modernizarea strazilor fara imbracaminte rutiera. Totodata, se mentiona dezvoltarea transportului public si a mijloacelor alternative de mobilitate, prin imbunatatirea calitatii transportului public, promovarea utilizarii lui, optimizarea retelei de transport, realizarea etapei a doua a retelei de piste de biciclete urbana sau dezvoltarea zonelor pietonale.
Totodata, in documentatie se mentiona nevoia luarii unor masuri de management de trafic prin amenajarea de parcari in zona centrala si optimizarea intersectiilor de pe principalele artere, protejarea zonelor verzi si reducerea poluarii prin extinderea spatiilor verzi publice sau stimularea achizitionarii masinilor hibrid sau electrice.
Firmele interesate sa realizeze noua harta a zgomotului din Timisoara isi pot depune ofertele pana in 25 iulie.