TIMISOARA. Timisoara bifeaza o noua premiera. Va fi primul oras din Romania care va avea in circulatie tramvaie articulate pe baterii, care vor asigura o autonomie de pana la 63 de kilometri in cazul unei pene de curent.
Cea de-a doua licitatie pentru cumpararea de tramvaie noi pentru Timisoara a fost finalizata.
In luna februarie o licitatie proaspat lansata era contestata la CNSC de catre Electroputere VFU Pascani, firma ce reclama faptul ca in caietul de sarcini se gasesc o multime de greseli si neclaritati, pe care nu le-a semnalat la Primarie, ci direct la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor. Actiunea a fost rapid respinsa de catre CNSC, iar Electroputere Pascani nu a mai formulat nicio plangere impotriva hotararii.
A fost schimbat caietul de sarcini, municipalitatea a scazut din pretentii, iar licitatia pentru primele 16 tramvaie a fost reluata. In cursa s-au inscris turcii de la Bozankaya si polonezii de la Pesa.
La inceputul lunii iunie a fost desemnat castigatorul. Este vorba despre firma Bozankaya Otomotiv MAK. IML ITH VE IHR, care vrea sa construiasca tramvaiele pentru Timisoara, dupa specificatiile cerute de municipalitate. Asadar, polonezii de la Pojadzy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna au iesit pe locul 2, criteriul principal fiind raportul calitate-pret.
Dupa transmiterea rezultatului procedurii celor 2 ofertanti si scurgerea termenului de 10 zile prevazut de lege pentru incheierea contractului, nu au fost depuse contestatii. Iar acum s-a sfarsit si perioada de evaluare.
Valoarea contractului este de peste 33 de milioane de euro fara TVA, aceasta insemnand mai bine de 2 milioane de euro/bucata, fara TVA. E prevazuta insa si o suma mai mare, de peste 100 de milioane de euro, pentru situatia in care municipalitatea decide sa suplimenteze numarul de garnituri si sa achizitioneze 40 de tramvaie.
Banii pentru cumpararea tramvaielor noi pe baterii vor fi asigurati in cea mai mare parte prin fonduri europene.
„Achizitia va cuprinde si urmatoarele, care vor fi incluse in pret: amenajari, dispozitive, echipamente, scule specifice tipului de tramvai oferit, necesare pentru reparatia si mentenanta tramvaielor la S.T.P.T., strung de rectificat profil bandaj si accesoriile si dispozitivele necesare functionarii acestuia, precum si profilograf electronic in vederea masurarii, montorizarii si controlului profilului bandajului, scolarizarea si atestarea personalului S.T.P.T., asigurarea reprezentantei de service in regim permanent la sediul S.T.P.T. pe toata perioada de garantie, materiale consumabile si piese de schimb necesare pentru procesul de mentenanta in perioada de garantie, stoc de piese de schimb si subansamble, consumabile in regim de custodie la S.T.P.T., consultanta tehnica pentru amenajarea logistica, dotari cu echipamente si dispozitive (specifice tipului de tramvai achizitionat), scolarizarea si atestarea profesionala a personalului, sprijin pentru avizarea si certificarea in vederea desfasurarii activitatii de catre autoritatile competente: AFER, BRM, ISCIR, etc. ce vor fi realizate pana la furnizarea primului tramvai„, se arata intr-o hotarare a Consiliului Local Timisoara din luna aprilie.
Iscalirea contractului cu turcii pentru cumpararea tramvaielor este prevazuta pentru saptamana viitoare. Iar garniturile ar urma sa ajunga la Timisoara incepand de anul viitor in mai multe etape.
„Ele vor fi livrate pe parcursul anului viitor, in functie de cum facem si noi comenzile, in functie de cum vom sta cu banii. Vreau sa precizez ca noi dorim sa incheiem un contract cadru pentru 21 de bucati. Ne-am angajat minimal la 16, dar intrucat avem trei proiecte europene, vom merge din start pe un contract de 21, ca si contract cadru. Dar mai departe vom vedea”, a explicat primarul Nicolae Robu.
Va reamintim, tramvaiele batrane care circula acum in Timisoara au fost fabricate intre anii 1962 si 1973 si au depasit cu mult momenul la care puteau fi casate. Parcul de tramvaie al orasului numara 60 de garnituri din care jumatate sunt vechi.