TIMISOARA. Anul Nou vine cu tramvaie noi pentru Timisoara. Consilierii locali au aprobat contractarea unui imprumut pentru achizitionarea a 15 tramvaie noi, dar si pentru modernizarea depoului RATT. In acelasi timp, se vor scumpi si biletele.
Sunt necesari 50 de milioane de euro, bani care ni i-ar fi promis deja Banca Mondiala, dupa spusele primarului Gheorghe Ciuhandu.
Tramvaie noi, bilete mai scumpe
Odata cu punerea in circulatie a noilor garnituri RATT, timisorenii vor scoate mai multi bani din buzunar pentru o calatorie cu transportul in comun, pentru ca „o achizitie de acest gen trebuie amortizata in timp”.
Potrivit directorului Regiei Autonome de Transport in Comun din Timisoara, un tramvai ar urma sa coste 2,5 milioane de euro. Daca se vor gasi garnituri mai ieftine, s-ar putea sa se cumpere mai multe. Nu se stie inca daca vor fi achizitionate din tara sau din strainatate, insa e cert ca orice firma cu o propunere buna va fi acceptata la licitatie. Creditul va fi rambursat intr-o perioada de 20 de ani.
Noile garnituri vor circula in principal pe liniile centrale, insa s-ar putea ca in 2012 sa nu le avem pe traseu.
„Este greu de spus cand le vom avea pe traseu, pentru ca vom avea o procedura de licitatie internationala. Va fi o procedura de lunga durata. Nu vom putea estima daca anul 2012 este rezolvabila sau nu achizitia lor, dar procedurile vor incepe in primul trimestru al anului 2012”, a spus Ioan Goia, seful RATT.
In parcul auto al RATT se afla in prezent 85 de tramvaie, majoritatea fiind primite de pomana din Germania.
„In parcul nostru de inventar se cifreaza undeva la 85 de tramvaie, dar coeficientul de stare tehnica este undeva sub 60 de procente, asta inseamna ca sunt de circulatie vreo 51, cu ceva rezerve, care ne asigura traseele principale din oras”, a mai spus Goia.
Cat despre creditul de 50 de milioane de euro, momentan, Primaria Timisoara se afla in discutii cu 2 banci europene.
„Acest studiu care s-a avizat astazi am sa-l trimit la Bucuresti, la Comisia Nationala care functioneaza pe langa Ministerul Finantelor, cu rugamintea ca sa fim trecuti in lista celor carora statul roman le garanteaza, pana la o limita convenita cu Fondul Monetar International si Banca Mondiala credite. Daca lucrul se intampla in luna ianuarie, avem aceasta sansa sa asiguram finantarea acestui proiect cu 2 banci, zic eu, de relevanta pe plan european si mondial, si dupa aceea sa scoatem caietul de sarcini pentru licitatia tehnica”, a completat si primarul Timisoarei.
Potrivit proiectului de hotarare aprobat in sedinta de marti de alesii locali, cele 15 tramvaie vor costa 46,6 milioane de euro, iar pentru modernizarea depoului 2 din Dambovita se vor folosi 1,9 milioane euro – pentru modernizarea halei de reparatii, respectiv 1,5 milioane de euro – pentru dotari tehnice pentru mentenanta.
Daca in plenul de saptamana trecuta, alesii au respins proiectul si s-au certat ca l-au primit in ultimul moment, marti, a fost aprobat in unanimitate, in doar cateva secunde, inainte de sedinta festiva cu ocazia a 22 de ani de la Revolutie.