TIMISOARA. Schimbari majore in sistemul de parcare de la Timisoara vor fi aduse printr-un nou regulament intocmit de Administratia Fritz.
Chiar daca, atunci cand ajung acasa, nimeni nu le va garanta ca vor gasi un loc de parcare in zona in care locuiesc, timisorenii vor trebui sa plateasca sa-si lase masina pe strada, in cartier. Sistemul Timpark va fi extins pe toate bulevardele, iar in zona centrala se va taxa la ora.
Acestea sunt principalele modificari ce vor fi aduse sistemului de parcare, al carui regulament nu a fost inca publicat de Primaria Timisoara, insa aceasta se va intampla in scurt timp.
„Saptamana viitoare o sa putem sa punem in dezbatere publica Regulamentul. Studiul de fundamentare pentru Serviciul Public de Parcari Timpark este finalizat, mai avem mici retusuri, vineri il urcam pe site si o sa intre in dezbatere, iar de vineri, in 30 de zile, ne angajam sa venim in Consiliul Local cu proiectul de hotarare de infiintare a Serviciului Public de Parcare, cu Regulamentul. Va trebui sa convocam AGA prin care sa aprobam, in baza studiului de fundamentare a actionarului, renuntarea la acest serviciu de catre societate, si, in paralel, va trebui sa publicam separat regulamentul nou de parcare si anexele, cea cu tarifele si cea cu zonele„, a declarat pentru opiniatimisoarei.ro viceprimarul Ruben Latcau.
Edilul spune ca, exceptand centrul orasului, toate parcarile dintre blocuri, cele de la marginea strazilor ori altele amenajate si numerotate de catre municipalitate in ultimii ani vor intra in categoria ‘rezidentiale’, iar timisorenii vor trebui sa plateasca pentru a putea parca. Nimeni nu va avea insa locul lui, ci va ocupa unul pe care il gaseste… liber.
„Vom avea zone de parcari rezidentiale, adica toate parcarile care au fost amenajate si numerotate in ultimii ani vor deveni zone rezidentiale, unde nu se va parca nominal pe locurile de parcare, ci pe zona.
De exemplu, Soarelui va fi impartit in 10 cvartale, fiecare dintre ele va fi parcare rezidentiala si se va putea parca pe orice loc disponibil, contracost. Toate acestea vor fi contracost„, a precizat pentru opiniatimisoarei.ro viceprimarul.
Ruben Latcau da asigurari ca abonamentele pe zone, pentru ‘rezidenti’, nu vor fi scumpe.
„Vom extinde si pe bulevardele mari sistemul de Timpark, pe toate bulevardele va fi. Parcarea de pe Aradului, pe Simion Barnutiu acum sunt gratuite si toate vor trebui sa intre in sistemul acesta. Costurile nu vor fi mari pentru rezidenti. In general, o sa fie niste mici mariri ale costurilor, dar nu substantiale. Substantiala va fi extinderea sistemului. Va fi in zonele in care avem parcari amenajate„, adauga viceprimarul.
Sa parchezi masina in centrul Timisoarei va fi scump
Zona zero, care cuprinde centrul Timisoarei, va fi mult extinsa si nu vor mai exista abonamente care sa o acopere, iar plata se va face cu ora, la tarife ce vor creste progresiv.
„In zonele centrale va fi cea mai mare modificare, atat pe tarife, cat si pe acces. Toata zona centrala va fi ZONA 0, in care nu se vor putea cumpara abonamente. Se va parca doar la ora si costul parcarii va creste de la o ora la alta, ca sa descurajam venirea cu masina in zona centrala. Asta inseamna inelul I si un pic din inelul II, inclusiv Piata 700 si zona Bastion. Alternativa este sa lasi masina mai departe. Eu sunt de acord ca avem o problema cu locurile de parcare, dar si parcarile pe care le avem, cele cu plata, trebuie folosite„, a mai precizat pentru opiniatimisoarei.ro Ruben Latcau.
Intrebat cum ar putea fi implementate toate aceste modificari in conditiile in care Primaria Timisoara nu a construit parcari de mare capacitate si nici in viitorul apropiat nu se vor amenaja, edilul da asigurari ca lucrurile se vor schimba, insa asteptarile timisorenilor trebuie sa fie realiste.
„Noi o sa construim parcari in centru si facem amenajari in cartiere si o sa mai extindem cu niste parcari. Trebuie sa constientizam ca nu este fezabil sa ne asteptam ca Municipiul Timisioara sa construiasca parcari de mare capacitate in toate cartierele. Vorbim de un cost de pana la 20.000 de euro pentru locul de parcare. Alternativa este transportul in comun.
In momentul in care avem o medie de o masina pe apartament, evident ca nu putem sa asiguram necesarul. Vrem sa construim parcari, dar este nerealist sa mergem in directia asta in care cu totii ne cumparam masina individuala, cu totii circulam cu ea in acelasi timp si in aceleasi directii si toti vrem sa parcam in centru. E o realitate nerealista aceea de a astepta locuri de parcare in toate partile din oras.
Sunt cateva parcari, dar nu sunt suficiente. Sa luam exemplul din centru. Atata timp cat parcarile vor fi gratuite sau aproape gratuite sau va fi o verificare foarte slaba, oamenii o sa vina cu masina in centru sa parcheze. Daca lucrezi pe strada cu trafic pietonal si locuiesti in Timisoara si ai posibilitatea sa vii cu transportul public, masina trebuie sa fie un cost suplimentar„, afirma viceprimarul Ruben Latcau.
Planurile vechi de parcari in centru, repuse pe tapet. Una peste drum de Spitalul de Copii si alta in zona Oituz – Popa Sapca. O a treia la Casa Tineretului
Administratia Fritz promite cel putin doua parcari mari in zona centrala a orasului, respectiv inca una langa Casa Tineretului, si merge pe vechile planuri ale fostei administratii.
Despre parcarea din zona Oituz – Popa Sapca, viceprimarul Ruben Latcau spune ca lucrurile sunt ca si ‘transate’. Universitatea de Vest va primi campusul liceului Dimitrie Leonida in schimbul terenului pe care sa fie ridicata viitoarea parcare a municipalitatii.
„Cu UVT am incheiat procesul de avizare pentru teren, am primit aviz pozitiv fara conditii si de la ISJ, iar acum va trebui promovata o Hotarare de Guvern, pentru a face literalmente darea catre Universitatea de Vest a campusului de la Dimitrie Leonida si pentru a primi de la UVT acest teren.
Urmatorul pas este Hotararea de Guvern, pe care rectorul UVT s-a angajat ca o va pune pe masa Executivului si o va rezolva. In momentul acesta, ei isi pregatesc documentele si ma astept ca undeva in septembrie sa avem Hotararea de Guvern, apoi trebuie sa dam si noi o Hotarare de Consiliu Local, ca sa putem sa inchidem subiectul„, declara viceprimarul pentru opiniatimisoarei.ro.
Inca nu este clar daca pe Popa Sapca va fi o parcare supraetajata sau nu, ori cu cate niveluri, intrucat abia a inceput studierea unor documente.
„Noi am inceput sa lucram pe tema de proiectare in primarie, am scos CF-uri, am scos certificat de urbanism, ca sa vedem daca avem sau nu nevoie de PUZ. In functie de specificatii, putem sa construim fara PUZ, iar asta inseamna un timp mai redus. Ne dorim o parcare supraterana, dar nu putem spune exact cate niveluri va avea.
Vrem sa facem statie de incarcare la parter, o sa vrem sa facem tot la parter si parcare pentru biciclete, o sa ne intereseze exact cum folosim spatiul de deasupra, daca o sa-l folosim tot ca parcare sau o sa il putem folosi cu o functiune sportiva. O sa fim interesati, in functie de regimul de inaltime pe care putem sa construim, sa putem sa avem si parcari care sa fie inchiriate pe termen lung, sa poti sa-ti iei un abonament lunar. Toate lucrurile astea sunt constranse de certificatul de urbanism„, mai precizeaza Ruben Latcau.
Cat priveste parcarea de pe strada Nemoianu, vizavi de Spitalul de Copii Louis Turcanu, in vecinatatea cantinei si internatului ce apartin Liceului Nikolaus Lenau, aceasta va fi prima care se va amenaja, intrucat primele studii au fost deja intocmite de pe vremea vechii administratii, spune viceprimarul.
„Avem un PUD, Studiul de Fezabilitate si Proiectul Tehnic. Cred ca in septembrie va merge spre documentatie. Eu sper ca la inceputul anului viitor sa avem finalizata documentatia, sa putem sa o dam in lucru. Aceasta este prima care va incepe„, spune optimist pentru opiniatimisoarei.ro Ruben Latcau.
Conform documentatiilor deja intocmite, parcarea e planuita pe o parcela cu o suprafata de aproape 5.000 mp. Pe acest teren, insa, se gasesc imobile apartinand Spitalului de Copii, intre care Ambulatoriul de Specialitate si casa Ronald McDonald, unde stau parintii copiilor internati pe perioada indelungata, imobile in care, potrivit conducerii unitatii medicale, se vor desfasura in continuare activitati, chiar si dupa finalizarea noului corp de cladire in care vor fi mutate mai multe sectii.
Sunt prevazute 250 de locuri de parcare si trebuie facuta licitatie pentru proiectare si constructie si demarate procedurile pentru demolarea unor anexe, ceea ce inseamna timp indelungat.
Ramane in picioare si planuita parcare din zona Casei Tineretului, adauga viceprimarul.
„A doua parcare care se va face este fie Oituz, fie cea de pe Aries, in functie de cum progresam cu autorizarea„, conchide Ruben Latcau.
Va reamintim, in ultimii 30 de ani Primaria Timisoara nu a reusit sa amenajeze in zona centrala vreo parcare cu sute de locuri, in care oamenii sa-si poata lasa masinile, principalul motiv fiind legat de lipsa terenurilor.
Mai mult, singurul proiect avansat al unei asemenea infrastructuri, in zona viitorului Multiplexity, langa Piata Badea Cartan, a fost oprit de Administratia Fritz chiar in timp ce era scos la licitatie, toamna trecuta. Dominic Fritz a spus atunci ca nu sunt bani pentru o astfel de constructie.
Conform documentatiei, parcarea de la Multiplexity ar fi trebuit sa aiba 4 etaje, 140 de locuri pentru masini, spatii pentru birouri, un snackbar, o sala de sedinte si spatiu verde. Costurile erau estimate la 4 milioane de euro.
In privinta felului in care este gandita implementarea acestui proiect, cu situatiile tehnice punctuale legate de operatiunea de impartire pe zone, respectiv cum se vor aplica tarifele, dar si cum vor fi date amenzile si de catre cine, vom reveni cu detalii imediat ce noul Regulament de parcare in Timisoara va fi facut public si pus in dezbatere.