Adrian Petrisor este din Giarmata, are numai 20 de ani si este deja maestru international la sah. Mai exact, este unul dintre cei 20 de maestri din toata tara, dar singurul dintr-o comuna. “Sahul m-a ajutat la scoala foarte mult, iti dezvolta foarte mult imaginatia, gandirea. Trebuie sa ai o viziune de ansamblu, in minte. Automat iti dezvolti memoria. Nu e neaparat ca toti copiii sa faca performanta, dar vor avea o alta gandire”, spune Adrian.
Sahistul si-a luat toate examenele cu brio, atat cel de capacitate si cel de bacalaureat, fara eforturi mari. De aceea, vrea ca in localitatea sa natala, la Giarmata, sa infiinteze un club de sah si sa le predea gratuit copiilor. Un studiu al profesorului Peter Dauvergne, care este si maestru in sah, conchide ca acest joc creste IQ-ul, intareste capacitatile de rezolvare a problemelor, mareste capacitatea de memorare si cultiva gandirea creativa.
In mai multe tari europene se militeaza deja pentru introducerea acestui joc in scoli, in special la clasele primare. Malcolm Pein, director executiv al unui program dedicat introducerii sahului in scoli, spune ca sunt multe motive pentru care sahul are un impact pozitiv asupra elevilor din primele clase.
„Le confera copiilor capacitatea de gandire independenta si le imbunatateste concentrarea, memoria, ii ajuta la calcule si ii invata sa-si asume responsabilitatea pentru actiunile lor. Sunt si atitudini comportamentale si atribute sociale asociate cu jocul de sah. Copiii isi strang mana la inceput, si in clasa este liniste si disciplina“, crede Pein. Mai mult decat atat, este un joc relativ ieftin, fiind nevoie doar de o tabla de sah si piese.
Prin sah, copii vor invata cum sa analizeze o situatie, concentrandu-se pe factorii importanti si eliminand orice distrageri. invata astfel sa elaboreze solutii creative si sa le puna intr-un plan de actiune.